Здорожчають не тільки поїздки, а і продукти: «Перший міський» разом із експертом розбирався, чому ростуть ціни на пальне та до чого це призведе далі
В останній день червня на заправках Кривого Рогу почали утворюватися черги із автомобілів. Водії хотіли по максимуму заправитися за «старими» цінами, адже з 1 липня податки на пальне повернулися на довоєнний рівень. Уже в перші дні нового місяця ціни на пальне почали свій рух догори. Про те, до чого призведе таке здорожчання та що чекає на автомобілістів «Перший міський» запитав у експерта.
ПДВ та акциз – податки, які зобов’язані сплачувати продавці пального із кожного проданого ними літру. Однак платять вони їх не «із власної кишені»: в ціну на бензин, дизель та газ, яку водії бачать на заправках, уже включений розмір податків.
До початку повномасштабної війни ставка ПДВ на нафтопродукти складала 20% від їх вартості, а розмір акцизу на бензин 213 євро за тисячу літрів та 139,5 євро за тисячу літрів дизпалива.
Після початку повномасштабного вторгнення, у середині березня 2022 року більшість підприємств в Україні була змушена повністю або частково призупинити свою роботу. Економіка країни була на межі колапсу. Аби хоч якось полегшити ситуацію, Верховна Рада ухвалила на період дії воєнного стану нульовий акциз на пальне, а рівень ПДВ знизили з 20% до 7%.
Однак, уже у вересні був прийнятий законопроєкт, який повертав акцизи на рівні 100 євро за тисячу літрів. В тексті закону було вказано і те, що із 1 липня 2022 року усі податки на пальне повертаються на довоєнний рівень.
Як зазначає Володимир Кулішов, професор кафедри міжнародних відносин Державного університету економіки та технологій: «В суботу, 1 липня, було підняття на 2 гривні, сьогодні, 3 липня, я вже прослідкував – на 4 гривні. І тенденція ця буде продовжуватися».
За прогнозами експерта, дизельне пальне подорожчає більш ніж на 5 грн/л, бензин – 7-8 грн/л, а скраплений газ – 3 грн/л. Володимир каже, що ріст цін на пальне зачепить не тільки автомобілістів, а усі без виключення категорії громадян: «Для населення це буде важливий момент, щоб подумати про економію. Зараз початок збору врожаю, і ціни на пальне будуть сильно впливати на вартість продуктів харчування. Крім того, зростуть транспортні витрати усіх підприємств народного господарства, що також призведе до росту цін».
Однак, Володимир звертає увагу на ще один не очевидний, але достатньо імовірний сценарій: «Через деякий час ціна на пальне може почати навіть знижуватись. Це пов’язане із тим, що в нас дуже розвинута мережа АЗС. І тут буде відбуватися ринкова конкуренція: для того, аби привабити більше споживачів, вони будуть змушені знову повернутися до нижчої ціни, яка буде лише трохи вищою собівартості. Тому ми, як автомобілісти та споживачі будемо згодом сподіватися на поступове зниження ціни».