Волонтери Кривого Рогу виготовляють з нуля унікальний безпілотник для ЗСУ
Україно-російська війна показала, наскільки у сучасних збройних зіткненнях важливу участь беруть безпілотники та дрони, адже це очі артилерії, котрі дозволяють точно завдавати ударів. За час повномасштабного вторгнення, розробкою безпілотників для Збройних Сил почали займатися багато як ентузіастів, так і серйозних компаній. Серед них і команда волонтерів із нашого міста, які певний час назад почали створення власного, унікального проєкту – вантажного електрокару. Але після 24 лютого займаються виключно тим, що наближає нашу перемогу.
Команда винахідників на чолі з Віталієм Бризгаловим відклали свій проєкт вантажного електрокара, хоча він був уже на стадії підписання угоди з інвесторами. Нині вони з однодумцями виготовляють багі для військових, а останнім часом працюють над розробкою дрона-камікадзе.
«Взагалі, дрони – це зараз наступний етап розвитку військових наших дій, захисту нашої країни. Головна ідея зараз – це зменшити кількість людей, які ризикують своїм життям. Тобто, замінити їх роботами та дронами. Ми просто відчули, що маємо змогу і маємо можливість доєднатися до цих робіт та створити свій зразок дрону, який, сподіваємось, буде дуже затребуваним і дуже буде допомагати пришвидшувати нашу перемогу», - так розповідає про початок розробки Віталій Бризгалов.
Криворізька команда проаналізувала багато розробок інших колективів, які працюють над створенням безпілотників, і виявила їх фундаментальну проблему – їх не можна виготовляти швидко. Стандартні композитні технології, які використовуються усіма іншими командами, надзвичайно дороговартісні, потребують спеціальних форм та, що найважливіше, – дуже повільні у виробництві. Для виготовлення одного крила із композиту може знадобитися одна доба. Як не намагалися в команді експериментально пришвидшити цей процес, все одно він займав дуже довгий час. Тому волонтери вирішили використовувати те, з чим криворіжці уміють працювати найкраще – із металом.
«Ми пішли більш класичною технологією, за якою будуються звичайні серійні літаки – це металеві поверхні, металеві клепання. Вони не потребують великих вкладень у форми, бо їх взагалі немає. Це дозволяє значно пришвидшити сам процес. Тобто, на лазері із числового програмного управління вирізається матриця, а потім ми за кілька секунд штампуємо, наприклад, одразу три деталі конструкції крила. Тобто це дуже швидкий, дуже дешевий процес, це значно пришвидшує роботу над збиранням дронів. Навіть, незважаючи на те, що кількість цих елементів дуже велика: на крило йде 15 деталей, плюс поверхні, – це займає лічені хвилини. Весь літак, в купі з компонентами, налагодженим процесом та налагодженою командою можна зібрати за три години. Тобто ми на день можемо робити десяток літаків!», – з гордістю каже Віталій.
До роботи над створенням дрона долучилися близько 10 людей, які мають досвід роботи з металом. Їх дітище – дрон літакового типу, який зможе піднімати в небо до 40 кг вантажу, з яких приблизно 12 кг важить сам літак, певну вагу має запас палива і десь 15 кг складатиме корисне навантаження. За рахунок надпотужного великого двигуна, безпілотник може дуже швидко доставляти «подарунки» в потрібне місце. Розмах крила літального апарату складає три метри, а довжина – близько 2,6 метрів. За габаритами дрон «Кобра» нагадуватиме російський «Орлан».
«Звісно, для таких потужностей знадобляться дуже великі та потужні двигуни. Двигуни, які нам потрібні, уже є готові, вони застосовуються у авіамоделюванні, але їх вартість становить від 600 доларів за одиницю і, фактично, вони доступні для продажу десятками. А нам потрібні сотні. Тому, ми зібрали всі свої вміння, всі свої напрацювання і робимо власний двигун. Це виходить втричі дешевше ніж те, що можна придбати, і ми можна робити їх дуже швидко. Зараз беремо частково компоненти, які є в наявності, частково робимо свої і збираємо з цього двоциліндрові 10-літрові двигуни, потужністю близько 12кінських сил. Ви мабуть можете порівняти його з двигунами тих дронів, які літають на нашу голову з тої сторони», - так про силові установки апаратів розповідає Віталій.
Оскільки, як двигуни, так і сам дрон – це власна розробка, то команда може, додаючи або знімаючи певні елементи з конструкції, адаптувати «Кобру» під виконання конкретних завдань. Відповідно, дрон може мати багато різних версій застосування, чому особливо сприяє його дешевизна, масовість та велика швидкість виробництва. Окрім простого засобу враження противника, безпілотник можна, за словами авторів, використовувати і як мішень для навчання підрозділів нашої ППО або як дешевий засіб, який не шкода буде відправити у політ над противником, щоб той по максимуму виснажив на нього свої засоби ППО. Після чого можна буде пускати «дорослі» (як жартують волонтери) дрони або навіть нашу пілотовану авіацію. Надалі проєкт можна розвивати, обладнуючи його більш дорожчими засобами та електронікою. Але це – в перспективі, бо зараз головною перевагою дрона є низька собівартість.
За словами розробника, після запуску в серійне виробництва, собівартість матеріалів на виготовлення корпусу одного апарата може складати до однієї тисячі доларів. Враховуючи встановлення необхідної для польоту апаратури, а також оплату праці задіяних у виробництві людей, Віталій сподівається, що повну собівартість дрону вдасться утримати у межах двох тисяч доларів. Це набагато дешевше його як українських, так і зарубіжних аналогів.
Поки що триває завершення розробки безпілотника. Через кілька тижнів, сподівається Віталій Бризгалов, криворізьку розробку можна буде офіційно презентувати та показати, а зараз, поки триватиме проходження усіх необхідних випробувань для представників Збройних Сил, усі нюанси та характеристики безпілотника не розголошуються. Адже першими їх повинні на собі відчути росіяни на полі бою.
Долучитися до створення «Кобри» може кожен із нас, підтримавши розробників коштами, які конвертуються спочатку в залізо та матеріали, а потім і в результат на полі бою. Підтримати проєкт можна різними способами на картки Монобанку: 5375 4141 0088 0987; Приватбанку: 4149 6293 1226 9061; на PayPal: [email protected], або на «Монобанку»: https://send.monobank.ua/jar/83fxqCAUe8
«Взагалі, дрони – це зараз наступний етап розвитку військових наших дій, захисту нашої країни. Головна ідея зараз – це зменшити кількість людей, які ризикують своїм життям. Тобто, замінити їх роботами та дронами. Ми просто відчули, що маємо змогу і маємо можливість доєднатися до цих робіт та створити свій зразок дрону, який, сподіваємось, буде дуже затребуваним і дуже буде допомагати пришвидшувати нашу перемогу», - так розповідає про початок розробки Віталій Бризгалов.
«Ми пішли більш класичною технологією, за якою будуються звичайні серійні літаки – це металеві поверхні, металеві клепання. Вони не потребують великих вкладень у форми, бо їх взагалі немає. Це дозволяє значно пришвидшити сам процес. Тобто, на лазері із числового програмного управління вирізається матриця, а потім ми за кілька секунд штампуємо, наприклад, одразу три деталі конструкції крила. Тобто це дуже швидкий, дуже дешевий процес, це значно пришвидшує роботу над збиранням дронів. Навіть, незважаючи на те, що кількість цих елементів дуже велика: на крило йде 15 деталей, плюс поверхні, – це займає лічені хвилини. Весь літак, в купі з компонентами, налагодженим процесом та налагодженою командою можна зібрати за три години. Тобто ми на день можемо робити десяток літаків!», – з гордістю каже Віталій.